Αποτοξίνωση εδω και τώρα !

Οι "αποτοξινώσεις" ή αλλιώς η σύγχρονη τάση του "clean eating" είχαν πάντα και έχουν μεγάλη "απήχηση" στον κόσμο, ειδικά μετά από γιορτες και σε μια κοινωνία "παραπληροφόρησης". 
Η "θεωρία" λέει ότι μετά από περιόδους "μεγάλης κατανάλωσης φαγητού ή /και ποτού" ή ακόμα και "ανα τακτά χρονικά διαστήματα" πρέπει να κάνουμε αποτοξινώσεις, νηστειοθεραπείες, σταφυλοθεραπείες, φρουτοθεραπείες, δίαιτες της λαχανοσουπας, του ανανά  κλπ για να μπορέσει το σώμα μας να "αποβάλει" τις "τοξίνες". Μάλιστα, όσο πιο "ακραία, αυστηρή ή παράξενη" είναι η αποτοξίνωση, τοσο πιο δημοφιλής γίνεται!
Στην πραγματικότητα όμως το σώμα μας καθημερινά βομβαρδίζεται από πλήθος τοξικών ουσιών, ενώ και το ίδιο παράγει πλήθος άλλων τοξικών παραγόντων και πολλά από αυτά δεν έχουν να κάνουν μόνο με την τροφή, ποσό μάλλον με την πρόσληψη ή απώλεια κιλών. Υπό φυσιολογικές συνθήκες "ζωής", ο οργανισμός δεν έχει ανάγκη τέτοιου είδους πρακτικές για να μπορεί να αποτοξινωθεί, αφού το συκώτι μας, η λέμφος και άλλοι αποτοξινωτικοί μηχανισμοί πρέπει να δουλεύουν έτσι και αλλιώς 24 ώρες το 24ωρό. 
Σε καμία περίπτωση η αποτοξίνωση δεν θα πρεπει να χρησιμοποιείται για απώλεια κιλών, από ασθενείς, παιδιά ή εφήβους, έγκυες ή θηλάζουσες και φυσικά είναι απαγορευτικές για άτομα που πάσχουν ή έχουν αναρρώσει από διατροφικές διαταραχές ή ψυχιατρικές ασθένειες και κατάθλιψη.
Το βάρος που χάνεται μετά από τέτοιες πρακτικές είναι μόνο νερό, ο λιπώδης ιστός μεταβάλλεται ελάχιστα, ενώ ζημειωνεται η προίκα του μεταβολισμού μας η μυική μας μάζα και άρα παχαινουμε με λιγότερες θερμίδες! Παράλληλα, η απότομη και παρατεταμένη νηστεία τις περισσότερες φορές δημιουργεί στρες και κετόνες στο σώμα μας, επιβαρύνοντας τις φυσιολογικές του λειτουργίες. 
Το μόνο που μας προσφέρουν αυτές οι πρακτικές είναι μεγαλύτερη προσμονή για την επόμενη περίοδο "μεγάλης κατανάλωσης", που αναμένεται να είναι  "πιο μεγάλη" για να ακολουθηθεί από ακόμα μια πιο αυστηρή αποτοξίνωση κ.ο.κ.
Φυσικά και μπορέσουμε και πρέπει να βοηθάμε το σώμα μας να "αποτοξινωθεί" παρέχοντας στα όργανα μας ο,τι χρειάζονται για να δουλέψουν σωστά κάθε μέρα και ξεκουράζοντας τα, όσο γίνεται από σοβαρούς τοξικούς παράγοντες, όπως το πολύ αλκοόλ και το τσιγάρο. 
Μπορεί λοιπόν το γαστρεντερικό μας, μετά από πολύ και πικάντικο ή βαρύ φαγητό, να θέλει μια πιο ήπια διατροφή, όχι όμως στερητική. Μπορούμε να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας στην προσπάθεια  του να αποβάλει τα "άχρηστα" προϊόντα του μεταβολισμού. Η μειωμένη παροχή θρεπτικών συστατικών όμως, όπως σε μια ακραία και παρατεταμένη αποτοξίνωση, θα οδηγήσει σε υποσιτισμό και θα δυσκολέψει την λειτουργία του οργανισμού, αναγκάζοντας το να στραφεί και να αδειάσει τις αποθήκες βιταμινών και μετάλλων του.
Όποτε, η καλύτερη "αποτοξίνωση" είναι η επαναφορά μας στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, με έμφαση στα φρούτα και τα λαχανικά, σε σαλάτες και χυμούς, στους ώμους ξηρούς καρπούς, στην άπαχη πρωτεΐνη και στα ζυμωμένο γαλακτοκομικά και τα ανεπεξέργαστα δημητριακά ολικής αλέσεως. Δεν ξεχνάμε το νερό και τα αφεψήματα, όπως πράσινο τσάι, τσούκνιδα, λουίζα ή χαμομήλι, τη σωστή και εξατομικευμένη άσκηση και ξεχνάμε για λίγο το αλκοόλ, το ξενύχτι και το κάπνισμα και βρίσκουμε εναλλακτικούς τρόπους εκτόνωσης του στρες.