Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για το επεξεργασμένο και κόκκινο κρέας

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, σύμφωνα με την Διεθνή Υπηρεσία Έρευνας του Καρκίνου (IARC), μια ομάδα εργασίας αποτελούμενη από 21 ειδικούς από 10 χώρες και έπειτα από την εξέταση των διαθέσιμων επιστημονικών στοιχείων, κατέληξε στην απόφαση να κατατάξει τα επεξεργασμένα κρέατα και το κόκκινο κρέας στους παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρκίνου στον άνθρωπο. Πρόκειται για άλλη μια προσθήκη στην «κόκκινη» λίστα, στην οποία από την δεκαετία του ’70 έως σήμερα συμπεριλήφθηκαν περίπου 1.000 ύποπτοι καρκινογόνοι παράγοντες.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του IARC, το κόκκινο κρέας, δηλαδή το χοιρινό κρέας, το μοσχαρίσιο, το βοδινό, το αρνίσιο, το κατσικίσιο, καθώς και το αλογίσιο κρέας, κατατάσσεται στην Ομάδα 2Α επικινδυνότητας, επειδή υπάρχουν μεν ισχυρά μηχανιστικά στοιχεία για καρκινογόνο δράση, αλλά είναι περιορισμένα τα στοιχεία μελετών για τους ανθρώπους, ενώ η συσχέτιση κρέατος-καρκίνου παρατηρήθηκε πρωτίστως για τον καρκίνο του παχέος εντέρου, με ενδείξεις και για τον καρκίνο του παγκρέατος και του προστάτη.
Αντιθέτως, τα επεξεργασμένα προϊόντα κρέατος, κατατάσσονται στην Ομάδα 1 της κλίμακας επικινδυνότητας και υπάρχουν επαρκή στοιχεία για την συσχέτιση της κατανάλωσης με την εκδήλωση καρκίνου του παχέος εντέρου σε ανθρώπους. Επεξεργασμένο θεωρείται το κρέας που έχει τροποποιηθεί ώστε να παραταθεί η διάρκεια ζωής του ή να ενισχυθεί η γεύση του με διαδικασίες όπως το πάστωμα, το κάπνισμα ή μέσω της προσθήκης άλατος ή άλλων συντηρητικών. Για κάθε 50 γραμμάρια επεξεργασμένου κρέατος που καταναλώνει ένας άνθρωπος, αυξάνεται κατά 18% ο κίνδυνος για εμφάνιση καρκίνου του παχέος εντέρου και αυξάνεται κατ' αναλογίαν με την ποσότητα που καταναλώνεται.
Ένας ακόμα λόγος για την επιτακτικότατα μείωσης της κατανάλωσης επεξεργασμένου κρέατος είναι οι «ενδοκρινικοί ή ορμονικοί διαταράχτες», ουσίες που χρησιμοποιούνται για την συντήρηση τροφίμων, στα πλαστικά, στα καθαριστικά, στα εντομοκτόνα ή σε εντομοαπωθητικά προϊόντα, στα καλλυντικά και σε πολλά προϊόντα και φαίνεται ότι επηρεάζουν και παρεμβάλλονται στην δράση των ορμονών του οργανισμού. Έτσι διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία ενδοκρινολογικών νόσων.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να κόψουμε το κρέας, καθώς είναι μια τροφή υψηλής θρεπτικής αξίας, πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, σιδήρου, ψευδαργύρου και βιταμίνης Β12. Επομένως, θα πρέπει η κατανάλωση κρεάτος να γίνεται στην σωστή ποσότητα και συχνότητα. Καλό θα ήταν να αποφύγουμε τα βιομηχανοποιημένα επεξεργασμένα κρέατα, προτιμώντας όσο πιο γίνεται σπάνια τα παραδοσιακά αλλαντικά μικρών παραγώγων, όπως το απάκι, τη λουτζα, το χωριάτικο λουκάνικο ή το σαλάμι Λευκάδος κλπ και πάντα σε μικρές ποσότητες και όσο πιο σπάνια γίνεται. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με πολλές "δίαιτες" και "διαφημίσεις", που προτάσσουν την κατανάλωση αλλαντικών και επεξεργασμένου κρέατος, ακόμα και σε μικρή ποσότητα, καθημερινά.
Το Διεθνές Κέντρο Έρευνας για τον Καρκίνο επισημαίνει ότι το γεγονός ότι τα επεξεργασμένα προϊόντα κρέατος περιλαμβάνονται στην ίδια λίστα με άλλους καρκινογόνους παράγοντες, όπως π.χ. το πλουτόνιο και το αλκοόλ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ένα σάντουιτς με αλλαντικά είναι το ίδιο επικίνδυνο για τον οργανισμό, όσο το κάπνισμα ενός τσιγάρου! Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, 34.000 θάνατοι από καρκίνο ετησίως σε παγκόσμιο επίπεδο αποδίδονται σε μία διατροφή πλούσια σε αλλαντικά, έναντι των 1.000.000 θανάτων που αποδίδονται στο κάπνισμα και 600.000 θανάτων που αποδίδονται στην κατανάλωση αλκοόλ.
Για αυτό τον λόγο δεν ξεχνάμε να τρώμε «μεσογειακά». Τρώμε 1 με δυο φορές το μήνα κόκκινο κρέας και συμπληρώνουμε τις πρωτεϊνικές μας ανάγκες με λευκά κρέατα, ψάρια, θαλασσινά, γαλακτοκομικά, τα οποία τα συνδυάζουμε με αμυλούχα τρόφιμα, όσπρια, ρύζι, πατάτα, δημητριακά και πολλές φρέσκες τροφές, όπως λαχανικά, φρούτα και φρέσκους χυμούς. Αποφεύγουμε τις επεξεργασμένες τροφές, είτε πρόκειται για αλλαντικά, είτε για άλλα τρόφιμα πλούσια σε ζάχαρη, αλάτι και συντηρητικά και βελτιωτικά γεύσεις προτιμώντας όσο το δυνατόν πιο αγνές, ανεπεξέργαστες τροφές και αν είναι δυνατόν βιολογικά. Δεν ξεχνάμε να ασκούμαστε συστηματικά και να προσπαθούμε να ακολουθούμε έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής, διατροφής και άσκησης. Εάν ασχολούμαστε με την κουζίνα δοκιμάζουμε, μπορούμε ακόμα να εμπλουτίζουμε που και που την διατροφή μας με κάποιο αλλαντικό να είναι από τα χεράκια μας!    Δες συνταγή για σπιτικό ζαμπόν γαλοπούλας