Φυσική αποτοξίνωση;

Μετά από κάθε γιορτή "φαγητού", πριν το καλοκαίρι ή πριν κάθε προσπάθεια "δίαιτας" οι "ειδικοί" προτείνουν ένα πρόγραμμα αποτοξίνωσης για να βοηθήσει το σώμα να επανέλθει. 

Στην πραγματικότητα, ο οργανισμός μας διαθέτει μηχανισμούς που τον "αποτοξινώνουν" από "τοξικές" ουσίες και "τοξικά" παράγωγα του μεταβολισμού 24 ώρες το 24-ωρο για να διατηρηθεί στην ζωή.

Ωστόσο, υπάρχουν πράγματα που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να ενισχύσουμε την πρωταγωνίστρια της αποτοξίνωσης στον οργανισμό μας: την γλουταθειόνη. 

Η γλουταθειόνη (GSH) είναι ένα πεπτίδιο που αποτελείται από τρία βασικά αμινοξέα και διαδραματίζει πολλούς σημαντικούς ρόλους στο σώμα μας. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η γλουταθειόνη είναι τόσο ζωτικής σημασίας για την υγεία μας και ότι το επίπεδο της στα κύτταρα μας είναι ένας προγνωστικός δείκτης της μακροζωίας, δηλαδή του πόσο καιρό θα ζήσουμε!
Η γλουταθειόνη βοηθά:



  • Συζυγών ( "δεσμούς μαζί») με φάρμακα για να γίνουν πιο εύπεπτα.

    • Στον μεταβολισμό των φαρμακευτικών ουσιών 
    • Είναι συμπαράγοντας ("μόριο βοηθός") για ορισμένα σημαντικά ένζυμα συμπεριλαμβανομένης της υπεροξειδάσης της γλουταθειόνης  (που προστατεύει από την οξειδωτική βλάβη).
    • Μειώνει τα υπεροξείδια- ελεύθερες ρίζες
    • Συμμετέχει στην σύνθεση των λευκοτριενίων παραγωγής (ζωτικής σημασίας συστατικά για φλεγμονώδεις και αντιδράσεις υπερευαισθησίας).
    • Βοηθά το ήπαρ να αποτοξινώσει το λίπος πριν από την έκκριση της χολής, διευκολύνοντας την λειτουργία της χοληδόχου κύστης.
    • Αποτοξινώνει το σώμα από τοξικά παράγωγα -υποπροϊόντα του μεταβολισμού.
    • Βοηθά στην απόπτωση ("προγραμματισμένος κυτταρικός θάνατος") των καρκινικών κυττάρων
    • ενισχύει την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, προωθώντας τη λειτουργία των Τ-κυττάρων, η οποία είναι κρίσιμη για ένα ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα.
    • Βοηθά στην πρόληψη της ανθεκτικότητας στα φάρμακα.
    • Προστατεύει από τις περιβαλλοντικές τοξίνες 
    • Και καταπολεμά τον καρκίνο
    Είναι το πιο σημαντικό αντιοξειδωτικό του οργανισμού μας, γιατί βρίσκεται και δρα μέσα στο κύτταρο. Παρά το γεγονός ότι είναι απολύτως απαραίτητη για τη διατήρηση ενός υγιούς οραγνισμού και ενός ικανού ανοσοποιητικού συστήματος, δεν θεωρείται ένα "απαραίτητο θρεπτικό συστατικό», επειδή το σώμα μας μπορεί να το συνθέτει από τα αμινοξέα  L-κυστεΐνη, L-γλουταμινικό οξύ, και γλυκίνη.
    Ωστόσο :

    • Η Πρόωρη γήρανση
    • Οι Λοιμώξεις
    • Το Χρόνιο στρες
    • Οι Τραυματισμοί
    • Οι Περιβαλλοντικές τοξίνες
    • Τα λεγόμενα "υγειινά τρόφιμα", όταν υπερκαταναλώνονται
    • Τα Γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα
    • Οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες
    • Η κατάχρηση των αντιβιοτικών
    • η Ακτινοθεραπεία
    Είναι μερικοί παράγοντες που μπορεί να μειώσουν τα επίπεδα της γλουταθειόνης στον οργανισμό. Παρά το γεγονός ότι το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας (NIH) εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι η ανεπάρκεια γλουταθειόνης είναι «πολύ σπάνια», υπάρχει αυξανόμενος αριθμός από αξιόπιστες πηγές που αναφέρουν το αντίθετο.
    Η ανεπάρκεια στην GSH κάνει τα κύτταρα πιο ευάλωτα στο οξειδωτικό στρες, το οποίο συμβάλλει στην ανάπτυξη πολλών ασθενειών και διαφόρων μορφών καρκίνου. 

    Παρά τα αντικρουόμενα αποτελέσματα, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι η συμπληρωματική λήψη γλουταθειόνης, ακόμη και ενδοφλεβίως, πρόκειται να επιδεινώσει οποιαδήποτε μορφή καρκίνου. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία που έχουμε δείχνουν το αντίθετο. Προτείνεται ότι η γλουταθειόνη και τα άλλα αντιοξειδωτικά, δεν παρεμβαίνουν στην χημειοθεραπεία, αλλά φαίνεται ότι μειώνουν τις παρενέργειες της χωρίς να μειώνεται η αποτελεσματικότητα. Μάλιστα, μπορεί ακόμη και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της χημειοθεραπείας στην μάχη κατά του καρκίνου. Φυσικά η τρόποι ενίσχυσης της ενδογενούς παραγωγής της γλουταθειόνης είναι πιο ασφαλής, αλλά και πιο αποτελεσματική από τα συνθετικά σκευάσματα γλουταθειόνης. 
    Τα τρόφιμα "φάρμακα" είναι: 
    1.Milk Thistle- η γαιδουράγκαθο 
    Η παραδοσιακή λαϊκή ιατρική σε ολόκληρο τον κόσμο το χρησιμοποιεί εδώ και αιώνες. Η σιλυμαρίνη, ένα μοναδικό φλαβονοειδές, που περιέχει το φυτό γαϊδουράγκαθο, έχει χρησιμοποιηθεί σαν θεραπεία για τις παθήσεις του ήπατος και των χοληφόρων. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το μυστικό της θεραπείας με το γαϊδουράγκαθο είναι η ικανότητά του να ενισχύει την GSH. Έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να ενισχύσει τα επίπεδα γλουταθειόνης και επίσης το γαϊδουράγκαθο θα μπορούσε πραγματικά να βοηθήσει στην προστασία του ήπατος από την τοξικότητα της κατανάλωσης αλκοόλ, κατά την οποία τα επίπεδα της γλουταθειόνης να πέφτουν κατακόρυφα.
    2. Whey Protein- πρωτεΐνη από ορό γάλακτος 
    Η πρωτεΐνη ορού γάλακτος αναπληρώνει τα επίπεδα γλουταθειόνης ενισχύοντας την κυστεΐνη, η οποία βοηθά στην ανοικοδόμηση της γλουταθειόνης, όταν αυτή εξαντλείται από κάποια ανοσολογική απόκριση. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτες, η πρωτεΐνη ορού γάλακτος είναι το ιδανικό συμπλήρωμα για να αυξηθεί η γλουταθειόνη για την καταπολέμηση του καρκίνου, την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, αύξηση του μεταβολισμού και τη μείωση της όρεξης. Είναι εξαιρετικά σημαντική η σωστή επιλογή του τύπου της πρωτεΐνης ορού γάλακτος. Αποφύγετε οποιαδήποτε πρωτεΐνη ορού γάλακτος που έχει υποβληθεί σε επεξεργασία ή απομονωμένη πρωτεΐνη και προτιμήστε κάποια βιολογική σκόνη πρωτεΐνης ορού γάλακτος, που είναι εντελώς απαλλαγμένη από φυτοφάρμακα, ορμόνες, γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς, τεχνητές γλυκαντικές ουσίες και χωρίς γλουτένη.
    3. Τρόφιμα πλούσια σε οργανικό Θείο
    Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, είναι πλέον γεγονός ότι οι συγκεντρώσεις της GSH στο ήπαρ και τους πνεύμονες πέφτουν κατακόρυφα όταν η πρόσληψη σε θειούχα αμινοξέα είναι ανεπαρκής. Αυτός είναι ένας από τους πολλούς λόγους για τους οποίους τα σταυρανθή λαχανικά πρέπει να βρίσκονται καθημερινά στο πιάτο μας! Στην οικογένεια ανήκουν:

    • Λάχανο
    • Κινέζικο λάχανο
    • Μπρόκολο
    • Λαχανάκια Βρυξελλών
    • Λάχανο
    • Κουνουπίδι
    • Collard Πράσινοι
    • Λάχανο
    • Ραπανάκι
    • Γογγύλι
    • Κάρδαμο
    4. NAC
    Η απίστευτα αποτελεσματική θεραπεία του άσθματος με Ν-ακετυλο κυστεΐνη (NAC) βοηθά στη μείωση της έντασης και της συχνότητας του συριγμού του αναπνευστικού ενισχύοντας την γλουταθειόνη. Το NAC είναι στην πραγματικότητα ένας πρόδρομος της GSH και έχει πρόσφατα αποδειχθεί πολύ αποδοτικό στη θεραπεία νευρογνωστικών παθήσεων, όπως ο εθισμός, ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές, σχιζοφρένεια και η διπολική διαταραχή. Συστήνεται λήψη 200-500mg καθημερινά.

    5. α-λιποϊκό οξύ
    Το α-λιποϊκό οξύ βοηθά στην αποκατάσταση των επιπέδων της GSH και μπορεί να βελτιώσει την ευαισθησια στην ινσουλίνη. 300-1200 mg άλφα λιποϊκού οξέος καθημερινά βοηθά στην ευαισθησία στην ινσουλίνη και μειώνει τα συμπτώματα της διαβητικής νευροπάθειας. Έχει επίσης αποδειχθεί κλινικά η συμπληρωματική χορήγηση του για την αποκατάσταση των συνολικών επιπέδων της GSH αίματος και τη λειτουργία των λεμφοκυττάρων σε ασθενείς με HIV / AIDS. 

    6. Θρεπτικά συστατικά μεθυλίωσης (βιταμίνες Β6/φολικό οξύ, Β9, Β12 και βιοτίνη)
    Η μεθυλίωση είναι ίσως η πιο κρίσιμη διαδικασία στο σώμα για την σύνθεση γλουταθειόνης. Η πρόσληψη των θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητα για την διαδικασία αυτή μέσω της διατροφής είναι άκρως σημαντικός.  

    Πηγές Φολικού οξέος :
    • ρεβίθια - ½ φλιτζάνι: 557 mcg (πάνω από 100% DV)
    • Συκώτι- 100γρ.: 221 mcg (55% DV)
    • Φακές- ½ φλιτζάνι: 179 mcg (45% DV)
    • Σπανάκι- 1 φλιτζάνι: 56 mcg (14% DV)
    • Σπαράγγια - ½ φλιτζάνι: 134 mcg (33% DV)
    • Aβοκάντο- ½ φλιτζάνι: 61 mcg (15% DV
    • Παντζάρια- ½ φλιτζάνι: 68 mcg (17% DV)
    • Μαυρομάτικα φασόλια- ½ φλιτζάνι: 112 mcg (28% DV)
    • Μπρόκολο- 1 φλιτζάνι: 57 mcg (14% DV)
    7. Σελήνιο

    Το σελήνιο λειτουργεί ως ένα ισχυρό αντι-οξειδωτικό και είναι απαραίτητο για το σώμα για την σύνθεση GSH. 

    Πηγές σεληνίου: 
    • Καρύδια Βραζιλίας - (6-8 ξηροί καρποί): 544 mcg (πάνω από 100% DV) 
    • Τόννος- 100γρ.: 92 mcg (πάνω από 100% DV)
    • Σαρδέλες, κονσέρβες - 100γρ : 45mcg (64% DV)
    • Μοσχάρι βιολογικής εκτροφής -100γρ: 33 mcg (47% DV)
    • Γαλοπούλα- 100γρ: 31 mcg (44% DV)
    • Μοσχαρίσιο συκώτι- 100γρ.: 28 mcg (40% DV)
    • Κοτόπουλο- 100γρ. : 22 mcg (31% DV)
    • Αυγό - 1 μεγάλο, 15 mcg (21% DV)
    • Σπανάκι - 1 φλιτζάνι: 11 mcg (16% DV)

    8. Η βιταμίνη C & E

    Η βιταμίνη C βοηθά στην αύξηση της γλουταθειόνης στα ερυθρά αιμοσφαίρια και τα λεμφοκύτταρα, ενώ η βιταμίνη Ε είναι ένα σημαντικό αντιοξειδωτικό, που συνεργάζεται με GSH για την πρόληψη της οξείδωσης από ελεύθερες ρίζες οξυγόνου, προστατεύοντας τα ένζυμα που εξαρτώνται από την γλουταθειόνη. 

    Πηγές Βιταμίνης C

    • Πορτοκάλια - 1 μεγάλο: 82 mg (πάνω από 100% DV)
    • Κόκκινες πιπεριές - ½ φλιτζάνι, ωμές: 95 mg (πάνω από 100% DV)
    • Καλέ - 1 φλιτζάνι: 80 mg (134% DV)
    • Λαχανάκια Βρυξελλών - ½ φλιτζάνι μαγειρεμένα: 48 mg (80% DV)
    • Μπρόκολο - ½ φλιτζάνι μαγειρεμένα: 51 mg (107% DV)
    • Φράουλες - ½ φλιτζάνι: 42 mg (70% DV)
    • Γκρέιπφρουτ - ½ φλιτζάνι: 43 mg (71% DV)
    • Γκουάβα - 1 φρούτο: 125 mg (πάνω από 100% DV)
    • Ακτινίδια - 1 κομμάτι: 64 mg (33% DV)
    • Πράσινες πιπεριές - ½ ψιλοκομμένο c, ακατέργαστη: 60 mg (100% DV)
    Πηγές Βιταμίνης Ε
    • Αμύγδαλα - 1 ουγκιά: 7,3 mg (27% DV)
    • Σπανάκι - 1 ματσάκι: 6,9 mg (26% DV)
    • Γλυκοπατάτα - 1 κουταλιά της σούπας .: 4,2 mg (15% DV)
    • Αβοκάντο - 1 σύνολο: 2,7 mg (10% DV)
    • Φύτρο σιταριού - 1 ουγκιά: 4,5 mg (17% DV)
    • Ηλιόσποροι - 2 κουταλιές της σούπας .: 4,2 mg (15% DV
    • Βούτυρο Καρύδας - 1 κουταλιά της σούπας : 2,2 mg (11% DV)
    • Κολοκύθια -1 φλιτζάνι, κύβους: 2 mg (7% DV
    • Πέστροφα - 3 ουγκιά: 2 mg (7% DV)
    • Ελαιόλαδο - 1 κουταλιά της σούπας .: 2 mg (7% DV)
    9. Βοδινό συκώτι

    Το βοδινό συκώτι είναι στη λίστα των τροφίμων πλούσια σε σελήνιο, αλλά επίσης έχει αποδειχθεί ότι ενισχύει την παραγωγή γλουταθειόνης καλύτερα από τα συμπληρώματα. Μελέτες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση συκωτιού από ζώα βιολογικής εκτροφής, είναι ένας ιδιαίτερα αποτελεσματικός τρόπος για να ενισχυθούν τα επίπεδα της γλουταθειόνης. Τα επίπεδα σεληνίου στο βόειο κρέας και το βοδινό συκώτι είναι πολύ πιο βιοδιαθέσιμα από ότι στα συμπληρώματα. Επιλέξτε λοιπόν συκώτι από πηγές που εμπιστεύεστε και εντάξε το στην διατροφή σας 1-2 φορές το δεκαπενθήμερο.