Ταχίνι: είναι παχυντικό ή υπερτροφή;

Οι «υπερτροφές» ή αλλιώς τα “superfoods” έχουν μπει για καλά στην ζωή και την διατροφή μας. Αν και πολλές φορές κάποια τρόφιμα παρουσιάζονται ως υπερτροφές, κυρίως για λόγους μάρκετινγκ, υπάρχουν πραγματικά πολλές τροφές που είναι πραγματικοί «διατροφικοί θησαυροί» και όταν καταναλώνονται στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής στην σωστή ποσότητα και συχνότητα μπορούν να αποτελέσουν μια φυσική «πολυβιταμίνη» για τον οργανισμό.

Μια τέτοια «παρεξηγημένη υπερτροφή» είναι το ταχίνι, δηλαδή ο πολτός από σουσάμι. Πολλοί από εμάς έχουμε συνδέσει το ταχίνι με το γνωστό παιδικό τραγούδι και θεωρούμε ότι είναι μια τροφή για πάχυνση!

Στην πραγματικότητα, αν και το ταχίνι αποδίδει πολλές θερμίδες, είναι ένα τρόφιμο συμπυκνωμένο σε θρεπτικά συστατικά, που όταν δεν καταναλώνεται με το κουταλάκι από το βάζο αποτελεί «σύμμαχο» σε μια υγιεινή διατροφή μας για τους εξής λόγους:
  • Είναι πλούσιο σε «καλά» πολυακόρεστα ω-6 & ω-3 λιπαρά,
  • Δεν περιέχει κορεσμένα ή τρανς λιπαρά που ανεβάζουν την χοληστερίνη,
  • Είναι πηγή πρωτεϊνών και απαραίτητων αμινοξέων,
  • Περιέχει βιταμίνες του συμπλέγματος Β για υγιή μεταβολισμό,
  • Είναι πλούσιο σε βιταμίνη Ε, για υγιές δέρμα,
  • Περιέχει φυτικό σίδηρο για την πρόληψη της αναιμίας,
  • Είναι πηγή χαλκού για ένα υγιές νευρικό σύστημα,
  • Μας προσφέρει ψευδάργυρου και σελήνιο, που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα,
  • Καθώς και ασβέστιο για υγιή οστά,
  • Αλλά και μαγνήσιο, φωσφόρο και κάλιο για ενέργεια στην άσκηση,
  • Περιέχει «λιγνάνες», οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν αντικαρκινικές επιδράσεις και ικανότητες προαγωγής της υγείας της καρδιάς, μειώνοντας την χοληστερόλη,
  • Η σησαμολίνη και η σησαμίνη που επικρατούν στο σουσάμι έχουν βρεθεί ότι έχουν αντιθρομβωτικές ιδιότητες, βοηθώντας στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων,
  • Οι φυτοστερόλες (βήτα-σιτοστερόλη) που απαντώνται στο σουσάμι έχουν ευεργετική επίδραση στην καρδιαγγειακή υγεία και στα επίπεδα της χοληστερόλης,
  • Βοηθά στην μείωση της αρτηριακής πίεσης,
  • Περιέχει φυτοοιστρογόνα τα όποια φαίνεται να είναι βοηθητικά σε μεταεμμηνοπαυσιακές γυναίκες και προστατεύουν από κάποιες μορφές καρκίνου (πχ ωοθηκών και μαστού)
  • Περιέχει 1,5γρ φυτικών ινών ανά κουταλιά της σούπας, που προωθούν την υγεία του γαστρεντερικού και την διατήρηση υγιούς μικροβιακής χλωρίδας στο έντερο.
Προσθέστε το ταχίνι στην διατροφή σας έναντι άλλων λιπαρών στο πρωινό σας, αλλά και στα σνακ ή την μαγειρική και τα γλυκά σας και επωφεληθείτε τον ευεργετικών συστατικών του.
Απολαύστε με θρέψη και γεύση!

Πηγές
  • Kinugasa C1, Naemura A, Hyodo K, Nakai Y, Katsuta M, Yamamoto J.Experimental antithrombotic effects of sesame seed whole grains and extracts. Blood Coagul Fibrinolysis. 2011 Sep;22(6):526-31. doi: 10.1097/MBC.0b013e328347b085.
  • Coulman KD1, Liu Z, Hum WQ, Michaelides J, Thompson LU. Whole sesame seed is as rich a source of mammalian lignan precursors as whole flaxseed. Nutr Cancer. 2005;52(2):156-65.
  • Heather B. Patisaul* and Wendy Jefferson The pros and cons of phytoestrogens
  • Namayandeh SM1, Kaseb F, Lesan S. Olive and sesame oil effect on lipid profile in hypercholesterolemic patients, which better? Int J Prev Med. 2013 Sep;4(9):1059-62.