Ένα ποτήρι κατσικίσιο γάλα στην υγεία σας!




Τις προηγούμενες δεκαετίες, το γάλα κατσίκας είχε παραγκωνιστεί. Το αγελαδινό γάλα μονοπωλούσε σχεδόν την κατανάλωση, παρόλο που τα αιγοπρόβεια γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν μέρος της μεσογειακής κουλτούρας μας. Σήμερα όμως, η κατανάλωση κατσικίσιου γάλακτος γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής, αφού συνδυάζει πλούσια γεύση, θρεπτικά συστατικά και μοναδικές ιδιότητες.

Ένα και μόνο φλιτζάνι (250ml) πλήρες κατσικίσιο γάλα μας προσφέρει:
 Ενέργεια: 168Kcal
Πρωτεΐνη: 8,7 γρ.
Υδατάνθρακες: 11 γρ
Λιπαρά: 10,1 γρ
·         Εκ των οποίων Κορεσμένο λίπος: 6,5 γρ.
·         Εκ των οποίων Μονοακόρεστα  λιπαρά: 2,7 γρ
·         Ω-3: 97.6 mg
Νάτριο: 122mg- 5 % RDA
Ασβέστιο: 327mg -33% RDA
Φωσφόρος: 271mg- 27% RDA
 Μαγνήσιο: 34,2 mg-9% RDA    
Κάλιο: 498 mg- 14% RDA
 Χαλκός: 0,1mg-6% RDA
 Ψευδάργυρος: 0,7mg- 6%RDA
Βιταμίνη Α: 483 IU / 10 %RDA
Βιταμίνη Β2 (Ριβοφλαβίνη): 0,3mg- 20%RDA
Βιταμίνη D: 29,3 IU-7% RDA
Vitamin B6: 0.1mg- 6% RDA
(1)

                Το κατσικίσιο σε σχέση με το αγελαδινό γάλα περιέχει περισσότερη πρωτεΐνη (3,6%-3,2%), περισσότερο ασβέστιο (134mg%-113mg%), μαγνήσιο (14mg%-11mg%) και φώσφορο (111mg%-91mg%). (2)
Τα οφέλη της κατανάλωσης κατσικίσιου γάλακτος δεν σταματούν εδώ!
1.       Είναι πιο εύπεπτο:
Ενώ η περιεκτικότητα του αγελαδινού και κατσικίσιου γάλακτος σε λιπαρά είναι παρόμοια, τα σφαιρίδια λίπους στο γάλα κατσίκας είναι μικρότερα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το κατσικίσιο γάλα είναι πιο εύπεπτο από το γαστρεντερικό σύστημά μας . (3) Επίσης, το γάλα κατσίκας περιέχει μεν λακτόζη, σε ποσότητα 1% λιγότερο από το αγελαδινό, γεγονός που το καθιστά για ακόμα έναν λόγο πιο φιλικό στην πέψη. (2)
2.       Ασπίδα ενάντια καρδιαγγειακών και χρόνιων παθήσεων:
Παρόλο που το κατσικίσιο γάλα περιέχει συνολικά, περισσότερα λιπαρά από το αγελαδινό, έχει αποδειχθεί ότι το λίπος των γαλακτοκομικών όχι μόνο δεν επιβαρύνει το καρδιαγγειακό σύστημα, αλλά αντιθέτως δρα προστατευτικά ενάντια κάποιων παθήσεων πχ. καρκίνου παχέος εντέρου. (4) Μάλιστα, το κατσικίσιο γάλα περιέχει περισσότερα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα σε σχέση με το αγελαδινό (1,1%-0,8%)(3).Τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα είναι τα λιπαρά που βρίσκονται σε μεγαλύτερο ποσοστό στο ελαιόλαδο και συμβάλλουν στην  αύξηση των επιπέδων της "καλής" HDL χοληστερόλης, μειώνοντας παράλληλα τα επίπεδα της «κακής» LDL χοληστερόλης. Επιπλέον, το κατσικίσιο γάλα περιέχει περισσότερα απαραίτητα λιπαρά οξέα (λινολεϊκό και αραχιδονικό οξύ) από το αγελαδινό γάλα που συμβάλλουν στην υγεία του εγκεφάλου, του ανοσοποιητικού και της καρδίας μας. Ακόμα, το γάλα της κατσίκας έχει υψηλότερα επίπεδα μέσης αλύσου λιπαρά οξέα από το γάλα της αγελάδας (30-35%-15-20%), που συμβάλλουν στην μείωση της ολικής χοληστερόλης, η οποία αποτελεί έναν ισχυρό και ανεξάρτητο παράγοντα κινδύνου για την καρδιαγγειακή υγεία μας. (5)
3.       Ενισχύει την γαστρεντερική υγεία:
Μια άλλη ευεργετική πτυχή του γάλακτος κατσίκας είναι ότι περιέχει μια σημαντική ποσότητα ολιγοσακχαριτών. Το γάλα κατσίκας έχει περισσότερους ολιγοσακχαρίτες με σύνθεση παρόμοια με εκείνη του ανθρώπινου γάλακτος. Αυτές οι ενώσεις φθάνουν στο παχύ έντερο άπεπτες και δρουν ως πρεβιοτικά, δηλαδή βοηθούν στην ανάπτυξη προβιοτικής χλωρίδας που ανταγωνίζεται την παθογόνο βακτηριακή χλωρίδα. (5)
4.       Βοηθά στην θεραπεία και την πρόληψη της αναιμίας
Η τακτική κατανάλωση γάλακτος κατσίκας από άτομα με αναιμία λόγω ανεπάρκειας σιδήρου βελτιώνει την αποκατάσταση των επιπέδων σιδήρου, καθώς ενισχύει τη διατροφική χρήση του σιδήρου και ενισχύει την αναγέννηση της αιμοσφαιρίνης. Αυτός ο τύπος γάλακτος ελαχιστοποιεί τις αλληλεπιδράσεις ασβεστίου και σιδήρου και προστατεύει τη σταθερότητα του DNA, ακόμη και σε περιπτώσεις υπερφόρτωσης σιδήρου, π.χ. από παρατεταμένες θεραπείες με συμπληρώματα για την αντιμετώπιση της αναιμίας. (5)
5.       Είναι υποαλλεργικό
Πολλοί άνθρωποι που θεωρούν ότι έχουν δυσανεξία στην λακτόζη του γάλακτος στην πραγματικότητα είναι ευαίσθητοι σε μία από τις πρωτεΐνες που βρίσκεται σε αυτό, την καζεΐνη A1. Η πρωτεΐνη αυτή βρίσκεται στο αγελαδινό γάλα μαζί με άλλα 20 αλλεργιογόνα, όπως η β- λακτογλοβουλίνη, μπορεί να προκαλέσουν αλλεργικές αντιδράσεις, με συμπτώματα που κυμαίνονται από ρινίτιδα και εξανθήματα, ως κοιλιακές κράμπες και κολικούς. (6) Η αλλεργία σε μια τροφή μπορεί θεωρητικά να εμφανιστεί σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής. Στα βρέφη, η αλλεργία στο αγελαδινό γάλα αναπτύσσεται σε μερικές ημέρες από τη γέννηση και συνήθως σε ένα ποσοστό της τάξης 85-90% ξεπερνιέται μέχρι τα τρία έτη. Αντίθετα η αλλεργία στα παιδιά και στους ενήλικες είναι συνήθως μόνιμη.
6.       Δεν προκαλεί φλεγμονή
Η κατανάλωση του τύπου "Α1" καζεΐνης, που βρίσκεται στο κοινό γάλα αγελάδος, φαίνεται να προκαλεί φλεγμονώδη απόκριση στο έντερο, σε σύγκριση με τις παραλλαγές της καζεΐνης πχ Α2. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει πιθανή επιδείνωση της φλεγμονώδους απόκρισης, η οποία αποτελεί κοινή αιτία διαφόρων διαταραχών της υγείας και χρόνιων νοσημάτων. (7) Αντίθετα, το γάλα κατσίκας  που περιέχει αποκλειστικά καζεΐνη Α2 δεν προάγει κανένα από τα φλεγμονώδη συμπτώματα. Μάλιστα, μελέτη δείχνει ότι το κατσικίσιο γάλα, όταν χρησιμοποιείται ως πρώτη πρωτεΐνη μετά τον αποκλειστικό θηλασμό, είναι λιγότερο αλλεργιογόνο για τα μωρά από ότι το αγελαδινό γάλα. (8)
Επομένως, το κατσικίσιο γάλα είναι ένα προϊόν, που ταιριάζει στο μεσογειακό DNA μας, ενώ θα μπορούσε κάλλιστα να θεωρηθεί ακόμα και λειτουργικό τρόφιμο συμβάλλοντας στην διατήρηση της καλής υγείας.

Βιβλιογραφία:
2.       http://nutritiondata.self.com/tools/compare/comparison-analysis
3.       Tomotake H1, Okuyama R, Katagiri M, Fuzita M, Yamato M, Ota F.Comparison between Holstein cow's milk and Japanese-Saanen goat's milk in fatty acid composition, lipid digestibility and protein profile. Biosci Biotechnol Biochem. 2006 Nov;70(11):2771-4. Epub 2006 Nov 7.
4.       Turck D1.Cow's milk and goat's milk. World Rev Nutr Diet. 2013;108:56-62. doi: 10.1159/000351485. Epub 2013 Sep 6.
5.       The challenge of cow milk protein allergy E.I. El-Agamy Department of Dairy Science, Faculty of Agriculture, Alexandria University, Alexandria, Egypt Available online 20 October 2006
6.       Ul Haq MR1, Kapila R, Sharma R, Saliganti V, Kapila SComparative evaluation of cow β-casein variants (A1/A2) consumption on Th2-mediated inflammatory response in mouse gut. Eur J Nutr. 2014 Jun;53(4):1039-49. doi: 10.1007/s00394-013-0606-7. Epub 2013 Oct 29.
7.       Lara-Villoslada F1, Olivares M, Jiménez J, Boza J, Xaus JGoat milk is less immunogenic than cow milk in a murine model of atopy. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2004 Oct;39(4):354-60.
8.       University of Granada. "Goat milk can be considered as functional food, Spanish researchers find." ScienceDaily. ScienceDaily, 19 May 2011. <www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110518092146.htm>.