Δες τα Χριστουγεννιάτικα Γλυκά αλλιώς!






Κάθε χρόνο πριν τα Χριστούγεννα το διαδίκτυο κατακλύζεται από άρθρα, που μας λένε τι να αποφύγουμε και τι να προτιμήσουμε να φάμε στις γιορτές. Όλοι πλέον ξέρουν ότι ο κουραμπιές έχει "κακά" λιπαρά, η δίπλα έχει λίγες θερμίδες, αν δεν είναι τριπλή και ότι τα μελομακάρονα είναι υγιεινά, αλλά παχαίνουν.
Ωστόσο, ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται από την ιδιαιτερότητα να επιλέγει ενάντια στην λογική σε πολλά θέματα και στην διατροφή του. Συνήθως, ελκύεται σχεδόν "μαγικά" από την απαγόρευση. Από την εποχή του Αδάμ, λέει "ναι" σε κάθε τι που του ονομάζεται "απαγορευμένο" και μετά ακολουθείται από ενοχές και μεγαλύτερη επιθυμία για την απαγορευμένη επιλογή.
Μιας και τα Χριστούγεννα στην ουσία εορτάζουμε την επανόρθωση αυτής της λανθασμένης επιλογής του προπάτορα, ας προσπαθήσουμε να δούμε τα γλυκά αλλιώς.
Καταρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι ακόμα και τα γλυκά χωρίς ζάχαρη, γλουτένη, λακτόζη κτλ, που έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν, δεν στερούνται θερμίδων και δεν είναι πάντα πιο υγιεινά.
Αυτό που πρέπει σε δεύτερη φάση να κατανοήσουμε είναι ότι καμία τροφή από μόνη της δεν είναι ούτε "παχυντική" ή "υγιεινή" και αυτό που έχει σημασία είναι η συνολική διατροφή μας 365 μέρες τον χρόνο.
Τέλος, ας ξεκαθαρίσουμε ότι οι κουραμπιέδες, τα μελομακάρονα, οι δίπλες και η βασιλόπιτα είναι "απλώς" γλυκά. Δεν είναι ούτε στολίδια, ούτε υποκατάστατα γευμάτων, ούτε αναπόσπαστο κομμάτι των Χριστουγέννων. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να στολίσουμε όλο το σπίτι με αυτά ή να τα τρώμε κάθε μέρα, όλη μέρα γιατί είναι Χριστούγεννα και έτσι πρέπει.
Βάζοντας λοιπόν τα γλυκά των Χριστουγέννων στην θέση που τους αξίζει το ερώτημα είναι: πότε, πόσα και πως μπορούμε να καταναλώσουμε;
Φυσικά, οι εκδοχές με ελαιόλαδο, λιγότερη ζάχαρη ή αλεύρι ολικής είναι πιο υγιεινά. Ωστόσο, επειδή ακριβώς η μνήμη και το άρωμα των εορτών είναι αυτά που μας επιτάσσουν να τα καταναλώσουμε, μπορεί εντέλει τρώγοντας χωρίς ικανοποίηση τέτοιες "εναλλακτικές" εκδοχές να τα υπερκαταναλώσουμε χωρίς τύψεις. Μάλιστα, κάποιες φορές μετά από αυτά, μπορεί να "αφεθούμε" και στην κλασσική και αγαπημένη εκδοχή τους.
Αν όμως αγοράσετε ή φτιάξετε "λίγα και καλά" παραδοσιακά "πλήρη" γλυκά πολύ πιθανόν να τους συμπεριφερθείτε πιο "ευγενικά" και να τα εκτιμήσετε περισσότερο.
Είναι γεγονός ότι τα γλυκά δεν μας χορταίνουν. Αντιθέτως πολλούς τους κάνουν να πεινάνε. Επιλέξτε επομένως να καταναλώσετε μια λογική μερίδα από το αγαπημένο σας γλυκό μετά από κάποιο γεύμα ή σνακ. Ιδανικά δοκιμάστε να έχετε ένα τεμάχιο από το αγαπημένο σας γλυκό στο πρωινό σας ή στο απογευματινό πχ. μετά το γιαούρτι ή το φρούτο σας. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε ακόμα και κάθε μέρα, ανάλογα πάντα με τις ενεργειακές σας απαιτήσεις και την υπόλοιπη διατροφή σας, να απολαμβάνετε μια μικρή Χριστουγεννιάτικη λιχουδιά.
Στα καλέσματα πολλές φορές συναντάμε γλυκά που δεν είναι χριστουγεννιάτικα. Μους, πάστες και σουφλέ, προσφέρονται συχνά λανθασμένα σαν επιδόρπιο μετά το γεύμα. Ο ρόλος του επιδόρπιου είναι να καθαρίσει τους γευστικούς κάλυκες από την ένταση του γεύματος που προηγήθηκε. Τόσο βαριά γλυκά σίγουρα δεν συμβάλλουν σε αυτό, αλλά αντίθετα μας βαραίνουν προκαλώντας πολλές φορές ακόμα και δυσπεψία. Παρόλα αυτά μέσα στο πνεύμα της γιορτής, θα μπορούσαμε κάλλιστα να τα μοιραστούμε με κάποιον μοιράζοντας την απόλαυση και τις τύψεις!
Απενοχοποιούμε λοιπόν τα γλυκά και τα απολαμβάνουμε στην σωστή ποσότητα την κατάλληλη στιγμή συνεχίζοντας να φροντίζουμε το σώμα μας.