Κετογονική δίαιτα για αδυνάτισμα;




Πολλοί celebrities έχουν συνδεθεί με αυτή τη διατροφή, όπως: Kim Kardashian και η Gwyneth Paltrow.

Τι όμως είναι αυτή η νέα τάση;

Στην πραγματικότητα, η κετογονική δίαιτα έχει πολλές εκδοχές με μικρές ή μεγαλύτερες διαφορές, όπως είναι η διάιτα Atkins ή η Paleo διατροφή. Το βασικό κοινό στοιχείο είναι η πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, περίπου 20-50g ημερησίως ή αλλιώς το 5% των συνολικών προσλαμβανόμενων θερμίδων, ενώ είναι σχετικά υψηλή σε λιπαρά και μέτριας περιεκτικότητας σε πρωτεΐνη.

Για να επιτευχθεί μια τέτοια διατροφή, πρέπει να αποκλειστούν ομάδες τροφίμων όπως τα δημητριακά (και τα ψευδοδημητριακά), τα γαλακτοκομικά, τα όσπρια, η σόγια, τα περισσότερα φρούτα και τα αμυλούχα λαχανικά. Οι υδατάνθρακες στη διατροφή προέρχονται κυρίως από μη αμυλούχα λαχανικά, ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Εάν μειώσουμε δραστικά την προσλαμβανόμενη ποσότητα υδατανθράκων στη διατροφή μας, το σώμα μεταβαίνει από την καύση υδατανθράκων στην καύση λίπους, για ενέργεια. Αυτό προκαλεί αύξηση των επιπέδων κετονών στο σώμα μας. Παράλληλα, αδειάζοντας τις αποθήκες υδατανθράκων στον οργανισμό, δηλαδή του γλυκογόνου, αποβάλλεται ταυτόχρονα και μεγάλη ποσότητα υγρών.

Οι υποστηρικτές ισχυρίζονται ότι αυτές οι δίαιτες μπορεί να σας βοηθήσουν να χάσετε βάρος, να ελέγξετε την πείνα και να βελτιώσετε την υγεία σας.

Μια προσεκτικά σχεδιασμένη κετογονική διατροφή από έναν πτυχιούχο διαιτολόγο, μπορεί να αποτελέσει μια πολύ αποτελεσματική θεραπεία για άτομα με επιληψία. Ωστόσο, για την απώλεια βάρους, δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή. Η κετογονική δίαιτα  λειτουργεί όπως και κάθε άλλη δίαιτα, περιορίζοντας τις συνολικές προσλαμβανόμενες θερμίδες και αφαιρώντας τα τρόφιμα που τα περισσότερα άτομα τείνουν να τρώνε περισσότερο.

Οι αρχικές παρενέργειες μπορεί να περιλαμβάνουν χαμηλά επίπεδα ενέργειας, δυσκολία συγκέντρωσης, αυξημένη πείνα, προβλήματα ύπνου, ναυτία, πεπτική δυσφορία, κακή αναπνοή και κακή απόδοση στην άσκηση. Μπορεί να είναι μια αποτελεσματική μέθοδος απώλειας βάρους βραχυπρόθεσμα με προσεκτικό προγραμματισμό, αλλά είναι δύσκολο να διατηρηθεί για πολλούς μακροπρόθεσμα και το μεγαλύτερο μέρος της αρχικής απώλειας βάρους που παρατηρείται συχνά σχετίζεται με απώλειες νερού / υγρών. Επίσης, το να «υπερκαλύψουμε» οποιαδήποτε ομάδα τροφίμων (συμπεριλαμβανομένων των υδατανθράκων), δεν είναι καλή πρακτική, καθώς αυτό μπορεί να σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο να επιτευχθεί ισορροπημένη διατροφική πρόσληψη, όσον αφορά τις βιταμίνες, τα μέταλλα και τις φυτικές ίνες ειδικότερα. Τέλος, επειδή πρέπει να καταναλώνονται υψηλές ποσότητες σε  λιπαρά, πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο τύπος του λίπους στην διατροφή, περιορίζοντας τα κορεσμένα και τα τρανς λιπαρά και επιλέγοντας πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά. Μάλιστα, η Βρετανική Ένωση Διαιτολόγων (BDA) ανακοίνωσε την κετογονική ως την πιο επικίνδυνη δίαιτα για το 2018.

Οι μικρές, εξατομικευμένες αλλαγές με τελικό στόχο έναν τρόπο ζωής που θα είστε σε θέση να διατηρήσετε για πάντα και όχι μια εφήμερη και γρήγορη λύση που θα σταματήσετε «μόλις χάσετε βάρος» είναι η σωστή λύση στο πρόβλημα των επιπλέον κιλών!