Cheers με υγεία!






Οι γιορτές για τους περισσότερους από εμάς εκτός από παραπάνω ύπνο, φαγητό και γλυκό, συνδυάζονται και με παραπάνω αλκοόλ.
Η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να είναι μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής, εφόσον δεν υπάρχουν προβλήματα υγείας ή φαρμακευτική αγωγή, που να την απαγορεύουν και υπό την προϋπόθεση ότι η κατανάλωση δεν ξεπερνά την μία μερίδα αλκοόλης για τις γυναίκες και τις δυο για τους άνδρες την ημέρα.
Η τελευταία προϋπόθεση είναι αυτή που δυσκολεύει τους περισσότερους, καθώς μεταφράζεται σε ένα ποτήρι κρασί (120ml) ή ένα κουτάκι μπύρα (330ml) ή μια μερίδα (30ml) αποστάγματος, όπως ουίσκι, βότκα κτλ για τις κυρίες και το διπλάσιο για τους κυρίους.
Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές και κυρίως στις γιορτές δεν μένουμε σε αυτή την ποσότητα, καθώς λανθασμένα μπορεί να έχουμε συσχετίσει την διασκέδαση και το αίσθημα χαλάρωσης με μεγαλύτερη κατανάλωση. Επίσης, πολλά εορταστικά αλκοολούχα ποτά και κοκτέιλ, όπως σπιτικά λικέρ ή ζεστό κρασί με μπαχαρικά, αν και είναι όντως πολύ γευστικά, περιέχουν πολύ πρόσθετη ζάχαρη. Η ζάχαρη δεν περιέχει θρεπτικά συστατικά, μας φορτώνει με πολλές θερμίδες, μας παρασύρει να πιούμε περισσότερο και μας "μεθάει" πιο εύκολα.
Για να απολαύσουμε τις γιορτές και την παρέα μας δεν χρειάζεται να πιούμε πολύ, αλλά να πιούμε έξυπνα!
Καλό θα ήταν λοιπόν να φροντίζουμε να ενυδατώνουμε τον οργανισμό μας όλη την ημέρα, παρόλο που πολλές φορές η θερμοκρασία δεν βοηθά σε αυτό. Κυρίως θα πρέπει να συνηθίσουμε να πίνουμε και νερό παράλληλα με το ποτό μας. Επειδή το αλκοόλ αφυδατώνει θα πρέπει να φροντίζουμε τις ημέρες που θα πιούμε αλκοόλ, να πιούμε και παραπάνω υγρά, όπως νερό, αφεψήματα και ροφήματα χωρίς ζάχαρη. Οι χυμοί και οι σούπες λαχανικών βοηθούν ιδιαίτερα καθώς εκτός από το ότι συνεισφέρουν στην πρόσληψη υγρών, έχουν ταυτόχρονα και αρκετό κάλιο, βοηθώντας στην ισορροπία των ηλεκτρολυτών. Επιπλέον, περιορίζοντας τα διάφορα αλμυρά σνακ και ξηρούς καρπούς, που προσφέρονται μαζί με το αλκοόλ, όχι μόνο περιορίζουμε την πρόσληψη θερμίδων, αλλά επιπλέον ελέγχουμε καλύτερα την τάση να καλύπτουμε την δίψα που μας προκαλούν με ποτό.
Έχοντας κάνει εκ των προτέρων στο μυαλό μας ένα σχετικό "προγραμματισμό" για το "που, τι και με ποιους" θα πιούμε, μπορούμε να ελέγξουμε καλύτερα την συνολική ποσότητα αλκοόλ στα διάφορα καλέσματα την εορταστική περίοδο. Φτιάχνουμε λοιπόν το πιο "ρεαλιστικό" σενάριο κατανάλωσης ποτού και φροντίζουμε να το τηρήσουμε όσο πιο πιστά μπορούμε. Ωστόσο, αν δεν τα καταφέρουμε να το ακολουθήσουμε, δεν απογοητευόμαστε αλλά φροντίζουμε να επανέλθουμε στο "πρόγραμμα" όσο πιο άμεσα γίνεται. Για αυτό το λόγο σκεφτόμαστε και τις πιθανές "δύσκολες" περιστάσεις με δικές μας έξυπνες εναλλακτικές λύσεις.
Πριν από κάθε έξοδο για ποτό φροντίζουμε να έχουμε θωρακίσει τον οργανισμό μας με ένα πλήρες γεύμα ή πριν από ένα κάλεσμα που μπορεί να έχει και φαγητό προσπαθούμε να έχουμε ένα σνακ, όπως μια σαλάτα με άπαχο τυρί ή φρούτα με γιαούρτι. Αυτό θα μας βοηθήσει διπλά. Αφενός δεν θα στραφούμε στο ποτό ή σε άλλα σνακ για να ικανοποιήσουμε την πείνα μας και αφετέρου θα μας βοηθήσει να μην μας ενοχλήσει τόσο το αλκοόλ. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προσπαθήσουμε να παραλείψουμε γεύματα ή αντικαταστήσουμε το φαγητό με αλκοόλ, καθώς έτσι στερούμε από τον οργανισμό μας πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, που βοηθούν στον μεταβολισμό του.
Όσο για το τι να πιούμε, θα ήταν όντως προτιμότερο να επιλέξουμε κάποιο λευκό ή κόκκινο ή ακόμα ένα αφρώδες κρασί, που είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά και να αποφύγουμε ή να περιορίσουμε τα γλυκά απεριτίφ ή τον συνδυασμό σακχαρούχων αναψυκτικών ή χυμών με αλκοόλ. Ωστόσο, ανάλογα τις προτιμήσεις τις παρέας, αυτό μπορεί να μην είναι πάντα εφικτό και σε εορταστικές περιόδους κανείς δεν θα ήθελε να νιώθει αποκομμένος και στερημένος. Μπορούμε για παράδειγμα να δοκιμάσουμε λίγο από το σπιτικό λικέρ, που μας προσφέρεται, αλλά να επιλέξουμε στην συνέχεια ένα πιο "ασφαλές" αλκοολούχο ποτό, που να έχει "μεγαλύτερη διάρκεια" και λιγότερες θερμίδες. Αν πάλι επιλέξουμε "σκληρά" ποτά, όπως ουίσκι ή βότκα, φροντίζουμε να τα καταναλώνουμε σκέτα με πάγο, κομμάτια από εσπεριδοειδή, σόδα ή λάιτ αναψυκτικό και να προσέξουμε την ποσότητα και την ποιότητά τους.
Τις ημέρες μεταξύ των γιορτών μπορούμε να "αποτοξινώσουμε" το σώμα μας αποφεύγοντας τελείως το ποτό και δίνοντας έμφαση σε μια ισορροπημένη διατροφή, πλούσια σε αντιοξειδωτικά μαζί με περισσότερη άσκηση και καλό ύπνο. Αφεψήματα ή συμπλήρωμα από γαϊδουράγκαθο, αγκινάρα ή τσουκνίδα μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να βοηθήσουν.
Απολαμβάνουμε λοιπόν υπεύθυνα γουλιά -γουλιά το αγαπημένο μας ποτό, σε συνδυασμό με την χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα και καλή παρέα και φροντίζουμε να ενισχύσουμε θρεπτικά, να ενυδατώσουμε προσεκτικά και να θωρακίσουμε αποτελεσματικά τον οργανισμό μας πριν και μετά από τις εξόδους μας!
Καλές γιορτές στην υγειά σας!